tisdag 13 mars 2012

Mall på Påsktupp

Här kommer en mall på en tupp.
Fyll din tupp med nåt smarrigt eller en mini blomma.

 Till tuppen behöver du:
Ett papper enfärgat eller mönstrat
Falsben
Rött och orange papper till näbb,kam och slör.
Sax
Något till ögon, jag har använt pebbles.
Band eller/ och fjädrar till stjärten.
Hålslagare/ Crop a dile

Så här ser den ut klar.

Då börjar beskrivningen:

1. Biga pappret 12*12  på hälften, alltså 6 inch/ 15,5 cm. Biga kanterna på båda sidor, som ska vara en halv inch. (1,3 cm)

2. Vänd på pappret och biga 1/2 inch,(1,3 cm) 1inch (2,5 cm)och 1 inch igen. (2,5 cm)

3. Vik pappret på mitten .

4. Strunta i mina vik längs ner på tuppen , de kommer längre ner i beskrivningen. Rita på pappret hur din tupp ska se ut.. Min tupps stjärt börjar gå upp vid 7,5 cm.Vill du  mäta så gör det från översta big dragningen. Gör hål för band.
 5.Vik in kanterna till den översta big linjen. När du gjort det så vik dem tillbaks.

 6. Öppna upp där du vikt, se bild. En sida är öppen, där ska band till tuppens stjärt vara.

 7. Tryck ner kanterna du har tagit upp och dra med falsbenet över viken.

 8.Vik in den understa kanten mot mitten, du ska använda den första bigningen som är 1 inch.

9. Gör detsamma på andra sidan. Sätt tejp, jag tog washitejp över flikarna.Vik ner den översta fliken mot mitten. (ingen bild)

10. Sätt botten neråt, ta ner handen i insidans botten och tryck till botten. Speciellt framtill på den så vecket fram vecklas ut längs ner.

11. Sätt i hop bakdelen med rep eller band. Dekorera med fjädrar eller gör egna pappers remsor i olika färger.

12. Dekorera tuppen med ögon kam osv. Gör två kammar, två slör, en av dem spegelvänd. Näbben viker du på mitten. Jag har tagit små glas/plastdekorations stenar, sk pebbles till ögon. Jag ritade små cirklar som jag klippte ut. Satte dit en pupill och klistrade den på varje pebbles baksida.

Här ser du baksidan samt en annan tupp.


 


1 kommentar:

  1. Vilka härliga påsktuppar... Jätteskojig idé!
    Ha en fin vårdag! Kramizar

    SvaraRadera

Jag blir så glad att du tar dig tid att skriva en rad, tack ska du ha.